Συμπεράσματα, στόχοι και οδηγίες από τα σεμινάρια διαιτησίας


ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΣΤΟΧΟΙ - ΟΔΗΓΙΕΣ

ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΔΙΑΙΤΗΣΙΑΣ
Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2017


❖ Γενικές επισημάνσεις – οδηγίες (GET READY) (Εισηγητής : Vitor Melo Pereira)
➢ Να είσαι αυστηρός και ευέλικτος – Σωστή διαχείριση με τους παίκτες – Συνεπής στον πειθαρχικό έλεγχο
➢ Να είσαι ακριβής και αφοσιωμένος – Ξεκάθαρες αποφάσεις οφσάιντ και ανακοπής προφανούς ευκαιρίας επίτευξης τέρματος
➢ Να είσαι προσηλωμένος και με την απόλυτη συγκέντρωση σε περιπτώσεις στις περιοχές πέναλτι και σε περιπτώσεις παιξίματος της μπάλας με το χέρι.
➢ Να είσαι γυμνασμένος και σε σωστές θέσεις – Οφσάιντ, έλεγχος αγώνα, περιοχές πέναλτι
➢ Να είσαι δίκαιος και ευφυής – σωστή διαχείριση – πειθαρχικός έλεγχος

❖ Οφσάιντ (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι :

➢ Πλήρης κατανόηση των νέων τροποποιήσεων, διευκρινήσεων σχετικά με :
▪ την έννοια «σώσιμο» και «εκ προθέσεως παίξιμο της μπάλας από αμυνόμενο»
▪ την διευκρίνηση σχετικά με :
- κίνηση επιτιθέμενου από θέση οφσάιντ προς την μπάλα + παράβαση αμυνόμενου πολύ πριν ο επιτιθέμενος παίξει ή είναι έτοιμος να παίξει ή να διεκδικήσει την μπάλα από αντίπαλο = Τιμωρία παράβασης και όχι οφσάιντ.
- Επιτιθέμενος ήδη σε θέση οφσάιντ + παράβαση αμυνόμενου όταν ο επιτιθέμενος παίξει ή είναι έτοιμος να παίξει ή να διεκδικήσει την μπάλα = Τιμωρία οφσάιντ.
➢ Σημασία της αναμονής των βοηθών έτσι ώστε να εφαρμόζουν την τεχνική: «περίμενε-περίμενε – περίμενε και δες».
➢ Σχετικές οδηγίες συνεργασίας διαιτητή- βοηθού (δες συνεργασία διαιτητικής ομάδας).
➢ Ενιαία εφαρμογή της παράβασης οφσάιντ με επηρεασμό αντιπάλου από επιτιθέμενο ο οποίος κάνει κίνηση έστω και χωρίς επιτυχία παιξίματος της μπάλας και αυτό έχει ως αντίκτυπο στον επηρεασμό του τερματοφύλακα ή οποιουδήποτε άλλου αμυνόμενου συμπαίκτη του.
➢ Ενιαία εφαρμογή της παράβασης οφσάιντ με επηρεασμό αντιπάλου από επιτιθέμενο σε θέση που επηρεάζει το οπτικό πεδίο του αντιπάλου τερματοφύλακα καθώς και του άμεσου αντίκτυπου από κοντινή απόσταση ή/και κίνηση επηρεασμού ιδίως εντός της περιοχής τέρματος.
➢ Διευκρίνηση των εννοιών παράβασης οφσάιντ :
Με ενεργό συμμετοχή
Επηρεασμού αντιπάλου
Αποκτώντας πλεονέκτημα εκ της θέσεως οφσάιντ
➢ Παίκτης από θέση οφσάιντ που κινείται στο δρόμο του αντιπάλου και εμποδίζει την προώθηση του αντιπάλου (πχ μπλοκάρει τον αντίπαλο) η παράβαση θα πρέπει να τιμωρείται σύμφωνα με τον Κανόνα 12 (άμεσο ελ. λάκτισμα) και όχι με παράβαση οφσάιντ (Κανόνα 11- έμμεσο ελ. λάκτισμα)
➢ Προσοχή στην εκτίμηση της θέσης του αμυνόμενου τερματοφύλακα, του οποίου τα χέρια όταν ακουμπούν το δοκάρι δεν καλύπτουν τη γραμμή οφσάιντ και δεν λαμβάνονται σαφώς υπόψη όπως και των υπόλοιπων παικτών για παραβάσεις του κανόνα 11 – Οφσάιντ.
➢ Παίκτης /ες ο οποίος λαμβάνει πριν την εκτέλεση ελ. λακτίσματος της ομάδας του, εκ προθέσεως θέση οφσάιντ, τέτοια ώστε να είναι ικανή να παρεμποδίσει τον αντίπαλο τερματοφύλακα έως και κατά την εξέλιξη της φάσης θα πρέπει να γίνεται αντιληπτή από τον διαιτητή, οποίος θα πρέπει να εξηγήσει τις συνέπειες της τακτικής αυτής με πιθανή την ακύρωση τέρματος.


❖ Συνεργασία διαιτητικής ομάδας (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι
:
▪ Σπουδαιότητα της συνεργασίας εντός της διαιτητικής ομάδας :
- Παρέμβαση άλλου αξιωματούχου σύμφωνα με το πεδίο ευθύνης, μόνο σε περιπτώσεις που δεν είναι δυνατόν να γίνουν αντιληπτές, αφού είναι εκτός πεδίου του διαιτητή του αγώνα.
- Τρόπος επικοινωνίας του διαιτητή προς τον συνάδελφό του σύμφωνα με το πεδίο ευθύνης, μόνο σε περίπτωση αμφιβολίας, μέσω οπτικής επαφής και αντίστοιχης ανταπόκρισης σύμφωνα με το πρωτόκολλο επικοινωνίας.
▪ Πρωτόκολλο επικοινωνίας βοηθού διαιτητή :
Οπτική επαφή – γλώσσα σώματος – ηλεκτρονική βοήθεια ( ηχητική κλήση μέσω σημαίας & ενδοεπικοινωνία) – υπόδειξη σημαίας (τελευταία κίνηση με τη σύμφωνη γνώμη του διαιτητή ή εκτός οπτικού πεδίου του διαιτητή για σοβαρή ξεκάθαρη παράβαση).
Σοβαρή ξεκάθαρη παράβαση = ( βίαιη διαγωγή, παράβαση ενώ η μπάλα είναι στο παιχνίδι αλλά σε αντίθετο σημείο από την εξέλιξη της φάσης κλπ)
▪ Η σπουδαιότητα βοήθειας – επικοινωνίας του τέταρτου διαιτητή με τον διαιτητή, στην εξέλιξη της φάσης με επίκεντρο οποιαδήποτε καθυστερημένη συμπεριφορά
(καθυστερημένο τάκλιν, αντίδραση με αντικανονική χρήση χεριών, βίαιης διαγωγής κλπ).
▪ Καθορισμός πεδίων και ζωνών ευθύνης των μελών της διαιτητικής ομάδας.
▪ Διαχωρισμός ευθυνών και υποχρεώσεων.
▪ Σπουδαιότητα αλληλοκάλυψης του αγωνιστικού χώρου σε εξέλιξη φάσης ή πριν την επανέναρξη (κόρνερ, ελ. λάκτισμα, πλάγιο κλπ).
▪ Συνεργασία από τον ορισμό έως και μετά την λήξη του κάθε αγώνα (ανάλυση – συμπεράσματα – μελλοντικές ενέργειες συνεργασίας κλπ).
▪ Σπουδαιότητα αναλυτικής τεχνικής συνάντησης πριν από κάθε αγώνα.
▪ Συνεργασία σε περιπτώσεις οφσάιντ όπου ο διαιτητής κρίνει την ανάμειξη ή τον επηρεασμό επιτιθέμενου σε αντίπαλο (ενέργεια με αντίκτυπο, οπτικό πεδίο τερματοφύλακα κλπ).
▪ Κατανόηση της τεχνικής του διαιτητή με την χρήση του αριστερού βραχίονα και την ταυτόχρονη προσήλωση στην εξέλιξη της φάσης (ειδικά σε επίθεση εντός της περιοχής πέναλτι), σε περιπτώσεις συνεργασίας οφσάιντ (εκ προθέσεως παίξιμο μπάλας από αμυνόμενο – μη ενεργό συμμετοχή επιτιθέμενου σε θέση οφσάιντ κλπ).
▪ Κατανόηση της ξεκάθαρης υπόδειξης πλεονεκτήματος. Σε περιπτώσεις οφσάιντ μετά από παράβαση ξεκαθαρίσθηκαν οι ενέργειες του βοηθού. ( παραλήπτης συμπαίκτης από θέση οφσάιντ = υπόδειξη μεν οφσάιντ, αλλά επανέναρξη με ελ. λάκτισμα λόγω έλλειψης πλεονεκτήματος που δόθηκε από τον διαιτητή).
▪ Σε περιπτώσεις ειδικά, όπου υπάρχει αμφιβολία (επηρεασμός οφσάιντ, παίξιμο αμυνόμενου, άκαιρο μαρκάρισμα κλπ) και κατόπιν η μπάλα είναι εκτός αγωνιστικού χώρου ή εντός τέρματος (γκολ), τότε είναι προτιμότερο να λυθεί η οποιαδήποτε αμφιβολία σε συνεργασία με το διαιτητή και σε εύλογο χρονικό διάστημα να παρθεί η τελική σωστή απόφαση, αφού αυτό είναι το απαιτούμενο σε έναν αγώνα. Είναι προτιμότερο να επιστρέψεις με μία σωστή απόφαση έστω και καθυστερημένα παρά να βιασθείς και να συμβάλεις έχοντας όντως την αμφιβολία σε μία λάθος απόφαση.


❖ Θέσεις εντός του γηπέδου (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι :

▪ Γίνεται αντιληπτό ότι ο διαιτητής πρέπει να εφαρμόζει ένα ευέλικτο διαγώνιο τρέξιμο, που θα του δίνει τη δυνατότητα να εισέρχεται ή να πλησιάζει την περιοχή πέναλτι με τη καλύτερη δυνατή οπτική γωνία, ώστε να σημειώσει τυχόν παραβάσεις.
▪ Στόχος των αξιωματούχων διαιτησίας είναι να παίρνουν θέσεις που θα τους εξασφαλίζει να βλέπουν όσο το δυνατόν περισσότερους παίκτες.
▪ Κάθε αξιωματούχος θα πρέπει να αναρωτάται ποιο θα είναι το επόμενο πιθανό πρόβλημα. Έτσι ώστε να διαβάζει το παιχνίδι.
▪ Όταν η θέση του σώματος είναι τέτοια ώστε να είναι έτοιμος ο διαιτητής να ανταποκριθεί στην επόμενη φάση τότε με τα μάτια του θα μπορεί να βλέπει την τρέχουσα εξέλιξη αλλά και να είναι έτοιμος για την επόμενη φάση χωρίς να δυσκολευτεί να κινηθεί αλλά και με πλήρη αδιάλειπτη οπτική επαφή.
▪ Υπενθυμίζεται ότι οι αξιωματούχοι δεν αρκεί να βλέπουν την υπάρχουσα θέση των παικτών σε περιπτώσεις στημένων φάσεων (ελ. λακτισμα, κόρνερ κλπ), αλλά και την πιθανή επόμενη κίνηση τους ώστε να επιτύχουν τέρμα ή να μαρκάρουν αντίπαλο.
▪ Η τήρηση συγκεκριμένης απόστασης έτσι ώστε να έχουν ολοκληρωμένη εικόνα βλέποντας ολόκληρο το σώμα ενός παίκτη, τους δίνει τη δυνατότητα να μην είναι αποκομμένοι οπτικά σε ένα μόνο μέρος όταν μια παράβαση γίνει σε άλλο (αγκωνιά, τράβηγμα, σπρώξιμο κλπ).


❖ Πλεονέκτημα (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι :

▪ Υποδείξεις πλεονεκτήματος από τον διαιτητή
▪ Εφαρμογή της τεχνικής «περίμενε και δες» από όλους τους αξιωματούχους αγώνα.
▪ Χρήση καθυστερημένου σφυρίγματος και/ ή η υπόδειξη πλεονεκτήματος όταν αυτό εξελίσσεται σε κατοχή της μπάλας από επιτιθέμενο και ανάπτυξη μίας ξεκάθαρης υποσχόμενης επίθεσης.
▪ Καλύτερο πλεονέκτημα σε ορισμένες περιπτώσεις είναι η υπόδειξη ελ. λακτίσματος, ειδικά εκτός της περιοχής και σε πιθανά σημεία επίτευξης τέρματος από απευθείας λάκτισμα). Σχετική ανάλυση πραγματοποιήθηκε.
▪ Κατανόηση της ξεκάθαρης υπόδειξης πλεονεκτήματος σε περιπτώσεις οφσάιντ και την αντίστοιχη ενέργεια του βοηθού ( παραλήπτης συμπαίκτης από θέση οφσάιντ = υπόδειξη οφσάιντ αλλά επανέναρξη με ελ. λάκτισμα λόγω έλλειψης πλεονεκτήματος από τον διαιτητή).
▪ Η απλή κατοχή της μπάλας δεν αποτελεί πλεονέκτημα σε μια ομάδα αλλά ωφελεί τη σφάλλουσα ομάδα.


❖ Προφανής ευκαιρία και υποσχόμενη επίθεση (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι :

▪ Ανάλυση με διάγραμμα για πλήρη κατανόηση στις περιπτώσεις παραβάσεων πέναλτι :


▪ Κρίνε σωστά χωρίς βιασύνη. Φωτογραφίζω την παράβαση – Σφυρίζω – Αναλύω – Αποδίδω δικαιοσύνη.
▪ Πειθαρχικός έλεγχος με κίτρινη κάρτα, ασκείται σε παραβάσεις όπου ξεκάθαρα σταμάτησαν μια καλά υποσχόμενη επίθεση, συμπεριλαμβανομένου του παιξίματος της μπάλας με το χέρι και το κράτημα αντιπάλου.
▪ Σε περιπτώσεις ανακοπής προφανούς ευκαιρίας επίτευξης τέρματος (DOGSO) εκτός της περιοχής πέναλτι η ποινή είναι αποκλειστικά κόκκινη κάρτα.
▪ Παραβάσεις που γίνονται με το χέρι εντός της περιοχής πέναλτι, τιμωρούνται πάντα με κόκκινη όταν υπάρχει DOGSO (εσκεμμένο παίξιμο, τράβηγμα, σπρώξιμο, κράτημα,…), διότι απλούστατα δεν έχουν καμία προσπάθεια να παίξουν την μπάλα. Αυτή παίζεται μόνο με τα πόδια ή εναλλακτικά με άλλο μέρος του σώματος εκτός από χέρια και βραχίονες των αμυνομένων εξαιρουμένων των τερματοφυλάκων στη περιοχή πέναλτι.


❖ Αλλαγές στους Κανόνες Παιχνιδιού 2017-18 (Εισηγητής : Κύρος Βασάρας)
Συμπεράσματα – Στόχοι
:
▪ Κατανόηση της φιλοσοφίας των Κανόνων και της ενιαίας εφαρμογής ποινών σε παραβάσεις παικτών και αξιωματούχων ομάδας εντός και εκτός του αγωνιστικού χώρου.
▪ Υπενθύμιση βασικών αλλαγών και κατανόηση των νέων επαναδιατυπωμένων κειμένων των Κανόνων Παιχνιδιού 2017-18.
▪ Σπουδαιότητα κατανόησης και γνώσης των κανόνων στα μέλη κάθε διαιτητικής ομάδας.
▪ Δυνατότητα τακτικής επικοινωνίας με αποστολή βίντεο κλιπ και ερωτήσεων.
▪ Ανάλυση με βίντεο κλιπ και διαγράμματα για την πλήρη κατανόηση των Κανόνων.


❖ Διαχείριση αγώνα (Εισηγητής : Σταύρος Τριτσώνης)
Στόχοι :

➢ Να υπάρχει ενιαία διαχείριση κατά τη διάρκεια του αγώνα
➢ Να ενισχύσει τις τεχνικές ελέγχου του παιχνιδιού
➢ Να εξασφαλίσει τη συνεπή & ενιαία αντιμετώπιση των διαμαρτυριών
Συμπεράσματα:
➢ Να είστε συνεπείς με ενιαία κριτήρια σε όλη τη διάρκεια του αγώνα
➢ Χρησιμοποιείστε ανάλογα & ξεκάθαρα τη γλώσσα του σώματος
➢ Να παραμένετε ήρεμοι στη διαχείριση των διαμαρτυριών και να εφαρμόζετε τις οδηγίες
➢ Η καλύτερη δυνατή θέση μεγιστοποιεί τη λήψη σωστής απόφασης


❖ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΠΕΝΑΛΤΥ (Εισηγητής : Μιχάλης Κουκουλάκης)
ΣΚΟΠΟΣ:

Κατηγοριοποίηση διαφόρων περιπτώσεων
➢ Καθορισμός κριτηρίων προκειμένου να εξασφαλιστεί όσο δυνατόν μεγαλύτερη συνέπεια στην επιβολή ποινής
➢ Επικαιροποίηση εφαρμογής LOTG σύμφωνα με τις τελευταίες τροποποιήσεις
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
➢ Προσοχή-Επαγρύπνηση-Εγρήγορση-Θάρρος
➢ ΌΧΙ Φόβος
➢ Σωστές Θέσεις (Positioning)
➢ Ομαδική Δουλειά (Teamwork)


❖ ΧΕΡΙΑ – ΜΑΡΚΑΡΙΣΜΑΤΑ (Εισηγητής : Δημήτρης Καλύβας)
ΣΤΟΧΟΙ:

➢ Η κατεύθυνση των εκπαιδευόμενων στη λογική της ενιαίας διαχείρισης, λειτουργίας ,ενιαίας νοοτροπίας, σε αποφάσεις παράβασης χεριών και μαρκαρισμάτων.
➢ Η εφαρμογή και οι προϋποθέσεις του ενιαίου τρόπου αναγνώρισης αυτών.
➢ Ο διαχωρισμός και η κατανόηση των κριτηρίων και των προϋποθέσεων του απρόσεκτου, ριψοκίνδυνου και σοβαρού επικίνδυνου παιχνιδιού.
➢ Η εφαρμογή άσκησης του πειθαρχικού ελέγχου.
➢ Η εμπέδωση της αρχής της προάσπισης της σωματικής ακεραιότητας των ποδ/τών.
➢ Η κατανόηση των εννοιών: «πρόθεση» , «φυσική και αφύσικη» χρήση χεριών.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:
➢ Με αρχές συνεργατικής και εφαρμογή της ανακαλυπτικής μάθησης, και δια της μορφής των ερωτήσεων και απαντήσεων σε συνδυασμό χρήσης των οπτικοακουστικών μέσων, φάνηκε πως η μαθησιακή διαδικασία λειτούργησε ενισχυτικά και εμπεδώθηκε η κατανόηση των «εννοιών».
➢ Η ανατροφοδοτική διαδικασία ενίσχυσε την αξιοσύνη των εκπαιδευομένων και δημιούργησε προβληματισμούς για τους λόγους των πιθανολογούμενων λανθασμένων υποδείξεων.
➢ Οι εκπαιδευόμενοι λειτούργησαν ως πρωταγωνιστές στα clips παίρνοντας αποφάσεις με επιχειρηματολογία βασιζόμενη στον Κανονισμό Διαιτησίας.